• شنبه 22 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 3 ذی القعده 1445
  • 2024 May 11
شنبه 20 مهر 1398
کد مطلب : 84373
+
-

افتتاح بزرگ‌ترین شهرک‌دام‌پروری در سال‌آینده

فاز یک و ۲ این شهرک در یامچی شهرستان مرند با ورود سرمایه‌گذار جدید تا پایان سال 99 به بهره‌برداری می‌رسد

کشاورزی
افتتاح بزرگ‌ترین شهرک‌دام‌پروری در سال‌آینده

وعده افتتاح بزرگ‌ترین شهرک دام‌پروری کشور در یامچی با ۷۰ درصد پیشرفت و پس از گذشت ۱۴ سال به سال آینده موکول شد. به گزارش مهر، شهرستان مرند به سبب ویژگی‌های خاص جغرافیایی، کانون ارزشمند دام‌پروری در آذربایجان شرقی به شمار می‌آید و بر این اساس در سال 85 کلنگ احداث شهرک دام‌پروی در بخش یامچی این شهرستان بر زمین خورد. با وجود این‌که اجرای این طرح بزرگ دام‌پروری می‌توانست به رونق این صنعت و تامین گوشت و لبنیات کشور کمک شایانی کند، بی‌توجهی به این مهم در کنار آماده نبودن زیرساخت‌های لازم سبب بلاتکلیفی ۱۴ ساله احداث آن شد. 


ورود سرمایه‌گذار جدید

«علی جهانگیری»، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی، با تاکید بر این‌که شهرک دام‌پروری یامچی از دهه ۷۰ شناسایی شده اما تاکنون بلااستفاده مانده است، اظهار کرد: در حال حاضر سرمایه‌گذار جدیدی اعلام آمادگی کرده و تلاش می‌کنیم با راه‌اندازی و احداث این شهرک، برای افزایش اشتغال‌زایی در مرند گام برداریم. 

کلنگ احداث شهرک دام‌پروری در بخش یامچی سال 85 به زمین زده شد. از همان سال‌ها مسئولان شهرستان اذعان کردند مشکلات را توسط دولت حل می‌کنند و در غیر این صورت به بخش خصوصی واگذار خواهد شد؛ اما با گذشت ۱۴ سال هنوز بلاتکلیف مانده است. «تقی کرمی»، فرماندار اسبق مرند، هم حدود سال 94 گفته بود: نزدیک به ۹ سال است فقط برای فاز اول شهرک دام‌پروری مبلغ ۲۳ میلیارد ریال هزینه شده که در حال حاضر برای تکمیل فاز اول این شهرک نیاز به ۶ میلیارد تومان اعتبار است که این مبلغ از عهده دولت خارج است و با ورود بخش خصوصی به این حوزه می‌توان برای تکمیل و بهره‌برداری این شهرک امیدوارتر بود.

«علیار راستگو»، فرماندار سابق مرند، هم با بیان این‌که روستاها بزرگ‌ترین ظرفیت را در اقتصاد و تولید داخلی دارند، بر شناسایی ظرفیت اقتصادی روستاها برای پیشرفت اقتصاد مقاومتی تاکید کرد اما فرصتی برای حل مشکلات بر زمین مانده شهرک دام‌پروری یامچی پیدا نکرد. «داود گرشاسبی»، فرماندار مرند، هم ماه گذشته به اتفاق جهانگیری، معاون امور هماهنگی اقتصادی استاندار و برخی مسئولان، از محل احداث شهرک دام‌پروری در بخش یامچی بازدید و ابراز امیدواری کرد با اعلام آمادگی یک سرمایه‌گذار، عملیات احداث این پروژه به زودی آغاز شود. 


بهره‌برداری از فازهای یک و ۲ در سال آینده 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند از تکمیل این واحد دامداری در بخش یامچی خبر داد و گفت: برای تکمیل و ‌بهره‌برداری کل این مجموعه برنامه ۳ ساله پیش‌بینی شده که تا پایان سال ۱۴۰۱ کل مجموعه در ۴ فاز به بهره‌برداری می‌رسد. «منوچهر رحمانی» ادامه داد: فاز یک و ۲ تا پایان سال 99 به بهره‌برداری خواهند رسید. بخشدار یامچی هم گفت: با اجرای ۴ فاز این طرح، اشتغال‌زایی مستقیم برای ۵۰۰ نفر و اشتغال‌زایی غیرمستقیم برای هزار نفر فراهم خواهد شد. 

«بهرام ملکی» با تشریح اقدامات صورت‌گرفته برای راه‌اندازی شهرک دام‌پروری یامچی اظهار کرد: احداث شهرک دام‌پروری شهرستان مرند واقع در بخش یامچی در مساحتی حدود ۱۲۰ هکتار از حدود سال ۸۵ آغاز شده اما پیشرفت فیزیکی مناسبی نداشته است. وی ادامه داد: سرمایه‌گذار جدیدی در ۴ فاز، پرورش گوسفند را با اشتغال‌زایی مستقیم ۵۰۰ نفر در این شهرک راه‌اندازی می‌کند. 

گفتنی است این شهرک دام‌پروری در زمینی به مساحت ۱۵۷ هکتار در اراضی ملی واقع در حومه روستاهای مرکید، گله‌بان و بخش یامچی به فاصله ۹۰ کیلومتری مرکز استان و ۲۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان مرند با هدف اشتغال سالم برای ۵۵۰ نفر به طور مستقیم و 1۴۰۰ نفر غیرمستقیم به تعداد ۱۵۰ واحد دامداری است.

این خبر را به اشتراک بگذارید